Treningsplan februar 2016

 

Astor Fotballklubb

Gutter 2004

 

TRENINGSPLAN FOR FEBRUAR 2016

Uke 6 01.02 – uke 8 28.02

 

HOVEDMÅL: PASNINGER + FORSVAR

Holde ballen i laget – videreføre hovedmål fra januar.

Forsvarsspill – 1., 2. og 3. forsvarer – Kom på riktig side av ballen – Presse/lede – Markering -Klarering

Løfte blikket – Jobbe på tærne

 

DELMÅL:

Ha effektive treningsøkter – tempo - trivsel og glede/gode opplevelser

 

Mandager: 18.00 -19.00

Øvelse 1: Oppvarming (ca. 5.min.)

Innsidepasninger:

 1mot1- mottak – pasning - jobbe på tærne –møt pasningen –løft blikket – stram opp ankel.

ØVELSE 2: Oppvarming/Vegg. (ca. 10 min.)

Pasninger i bevegelse – innøving av veggspill

2 og 2 sammen. De beveger seg framover og slår pasninger til hverandre.

Helst på 1 touch.

Løft blikket, stram opp ankler, slå pasning foran medspiller

ØVELSE 3: Pasninger/Førsteforsvarer (ca. 40 min med en drikkepause)

Banestørrelse 20 x 15 meter, kan selvsagt varieres ut ifra spillernes ferdighetsnivå og den vanskelighetsgraden du som trener vil ha i aktiviteten.



Den ene spilleren slår en pasning til angrepsspillerne som skal forsøke å spille seg over kortlinjen bak forsvarsspillerne. Forsvarsspillerne skal i det pasningen blir spilt sette fart opp i banen og hindre angrepsspillerne i å passere.

Øvingsmomenter:

1. Bruke beina hurtig mens ballen er fri, komme seg så tidlig som mulig oppi ballføreren.

2. Unngå "rusing", riktig avstand ca. 1,5 meter

3. Alltid ha "små stegs forflytninger" som 1F, alltid være i bevegelse med beina!

4. Lavt tyngdepunkt i taklinger- og vendinger.

5. Front- eller skråstille seg som 1F?

6. Se på ballen

Progresjon

- Variere mellom sidestilt og skråstilt , da vil du løpe med

- Frontalt, vil du oftest takle og gå for å vinne ballen.

- Du kan variere i banestørrelse, og du kan be angrepsspilleren sette større fart. 

Øvelse 3A: Alternativ til øvelse 3 med samme momenter som i Ø3.

5 mot 5 ev. 6 mot 6 med 2 faste vinger. Disse skal holde bredden. Kan gå inn på banen ved muligheter for overlapp, ett og to touch

Riktig side av ballen i forsvar og nærmeste presser ballfører/førsteforsvarer)

Kom hurtig på riktig side av ballen - mellom ballen og eget mål.

1. forsvarer raskt opp i press av ballfører – 2. forvarer sikret bak

1. forsvarer og overtar press av ballfører hvis 1. forsvareren ikke lykkes 3. forsvarer dekker rom bak 1. og 2. forsvarer mellom dem og eget mål.

Øvelse 4: Avslutning (ca. 5 min.)

Lett uttøyning og rolig jogg.

 



 

Onsdager: 16.30 – 18.00

HOVEDMÅL: PASNINGER + FORSVAR

Holde ballen i laget – videreføre hovedmål fra januar.

Forsvarsspill – 1., 2. og 3. forsvarer – Kom på riktig side av ballen – Presse/lede – Markering -Klarering

Løfte blikket – Jobbe på tærne

ØVELSE 1: Oppvarming (ca. 10 min.)

Innsidepasninger 1mot1 mottak – pasning jobbe på tærne –møt pasningen

Øvelse 2: Pasninger/vegg (ca. 10 min.)

Pasninger i bevegelse – innøving av veggspill

2 og 2 sammen. De beveger seg framover og slår pasninger til hverandre.

Helst på 1 touch.

Løft blikket, stram opp ankler, slå pasning foran medspiller

ØVELSE 3: Pasninger/Førsteforsvarer (ca. 55 min. med 2 drikkepauser)

5 mot 5 ev. 6 mot 6 med 2 faste vinger. Disse skal holde bredden. Kan gå inn på banen ved muligheter for overlapp, ett og to touch

Riktig side av ballen i forsvar og nærmeste presser ballfører/førsteforsvarer)

Kom hurtig på riktig side av ballen - mellom ballen og eget mål.

1. forsvarer raskt opp i press av ballfører – 2. forvarer sikrer bak

1. forsvarer og overtar press av ballfører hvis 1. forsvareren ikke lykkes 3. forsvarer dekker rom bak 1. og 2. forsvarer mellom dem og eget mål.

Øvingsmomenter i forsvar:

1. Bruke beina hurtig mens ballen er fri, komme seg så tidlig som mulig oppi ballføreren.

2. Unngå "rusing", riktig avstand ca. 1,5 meter

3. Alltid ha "små stegs forflytninger" som 1F, alltid være i bevegelse med beina!

4. Lavt tyngdepunkt i taklinger- og vendinger.

5. Front- eller skråstille seg som 1F?

6. Se på ballen

Progresjon

- Variere mellom sidestilt og skråstilt , da vil du løpe med

- Frontalt, vil du oftest takle og gå for å vinne ballen.

- Du kan variere i banestørrelse, og du kan be angrepsspilleren sette større fart. 

Øvelse 4: Avslutning: «Arsenal stigningsløp (ca. 15. min.)

4 kjegler med 10 meters mellomrom. Løp til først og tilbake så til nr. 2 og tilbake osv. Siste blir en spurt på 40 meter. 3 repetisjoner.

Øvelse 5:

Lett uttøyning og rolig jogging.

 

 



 

Lørdager: 14.00 – 15.30

HOVEDMÅL: PASNINGER + FORSVAR

Holde ballen i laget – videreføre hovedmål fra januar.

Forsvarsspill – 1., 2. og 3. forsvarer – Kom på riktig side av ballen – Presse/lede – Markering -Klarering

Løfte blikket – Jobbe på tærne

Øvelse 1: Oppvarming (ca. 15 min):

 (Så lik oppvarming som før en seriekamp)

  • Lett jogg hver for seg på tvers av banen
  • Føring /pasning/mottak:

Fører ballen på tvers av banen mot en trener på hver side – slår pasning til trener som returnerer – mottar og fører til motsatt side.

Tøyninger:

Samlet jogg med innlagte tøyninger i form av vanlig kneløft, kneløft med rotasjon utover, kneløft med rotasjon innover. Spark hælene bakover opp mot rompa, retningsforandring, spensthopp, spark opp foran mot hånda.

  • 4 spurtdrag (70%, 80%, 90% og 100%) på tvers av banen.
  • Spill 7mot7 med en joker på hver kortside – maks 2 touch.
  • Skudd på mål

ØVELSE 2: Spillsituasjoner med fokus på pasninger + førsteforsvarer (ca. 70. min med 2 drikkepauser

5 mot 5 ev. 6 mot 6 med 2 faste vinger. Disse skal holde bredden. Kan gå inn på banen ved muligheter for overlapp, ett og to touch

Riktig side av ballen i forsvar og nærmeste presser ballfører/førsteforsvarer)

Kom hurtig på riktig side av ballen - mellom ballen og eget mål.

1. forsvarer raskt opp i press av ballfører – 2. forvarer sikrer bak

1. forsvarer og overtar press av ballfører hvis 1. forsvareren ikke lykkes 3. forsvarer dekker rom bak 1. og 2. forsvarer mellom dem og eget mål.

Øvingsmomenter i forsvar:

1. Bruke beina hurtig mens ballen er fri, komme seg så tidlig som mulig oppi ballføreren.

2. Unngå "rusing", riktig avstand ca. 1,5 meter

3. Alltid ha "små stegs forflytninger" som 1F, alltid være i bevegelse med beina!

4. Lavt tyngdepunkt i taklinger- og vendinger.

5. Front- eller skråstille seg som 1F?

6. Se på ballen

Progresjon

- Variere mellom sidestilt og skråstilt , da vil du løpe med

- Frontalt, vil du oftest takle og gå for å vinne ballen.

- Du kan variere i banestørrelse, og du kan be angrepsspilleren sette større fart. 

Øvelse 3: Avslutning (ca. 5. min.)

Lett uttøyinger og rolig jogg.

 

 

Aktuelt

Aktiviteter

Bildegalleri

RSS

Utviklet av: Divint

© 2010 Astor fotball.
Innhold kan ikke gjengis uten kildehenvisning til astorfk.no